Vystoupení ke zprávě o Hongkongu na 28. schůzi Senátu
Čína hrubě porušuje své mezinárodní závazky. Nezapomínejme sledovat vývoj v Hongkongu.
Projevy|23.8.2024
Vážená paní předsedající,
vážení páni senátoři, milé senátorky, vážený pane ministře,
dovolte, abych vás seznámil s 219. usnesením, které na své 28. schůzi výbor pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost projednal a předkládá nyní plénu Senátu.
Senátní usnesení doporučuje k vyjádření Senátu PČR ke Společné zprávě Evropskému parlamentu a Radě Zvláštní administrativní oblast Hongkong Výroční zpráva za rok 2023 následující.
Senát vyjadřuje znepokojení nad vývojem ve zvláštní administrativní oblasti Hongkong nad pokračováním omezování široké autonomie této zvláštní správní oblasti, nad dalším hrubým porušováním základních lidských práv a občanských práv občanů a nad dopady zavedení zákona o národní bezpečnosti, což považuje za porušení závazků, které na sebe Čínská lidová republika převzala, a jež se zavázala ještě nejméně do roku 2047 dodržovat. Oceňujeme, že k tomu představitelé EU nemlčeli. Obavy z vývoje v Hongkongu sdělili na summitu EU a Číny, který se konal dne 7. prosince 2023 v Pekingu, přičemž během 38. zasedání dialogu o lidských právech mezi EU a Čínou, které se konalo 17. února 2023 v Bruselu, EU vyjádřila znepokojení nad zhoršováním svobody pokojného shromažďování a sdružování a svobody projevu právě v Hongkongu. Nakonec vyzýváme představitele EU, aby v rámci jednání OSN a dalších organizací, jakož i při jednání s představiteli Čínské lidové republiky nadále vznášeli výhrady k vývoji v Hongkongu, sledovali situaci, jakož i bezpečnost osob, které mohou potřebovat mezinárodní ochranu, na něž se mohou vztahovat ustanovení zákona o národní bezpečnosti s rozsáhlou extra teritorialitou při pobytu mimo Hongkong. Pověřujeme předsedu Senátu, aby toto usnesení postoupil Evropské komisi.
Tolik usnesení, které máte na stolech, které jsme připravili a které budeme projednávat, o němž budeme za chvíli hlasovat.
Dovolte mi ještě uvést několik informací pro kontext. Když se podíváme do roku 2022, byl to generální tajemník Si Ťin-pching osobně, tedy představitel Čínské lidové republiky, který se zavázal, že právě vysokou míru autonomie Hongkongu bude respektovat. To znamená, že tady bude platit ten princip – jedna země, dva systémy. Ale to zjevně už neplatí.
Je proto velmi důležité mluvit o Hongkongu, protože Hongkong je laboratoř. Laboratoř toho, jak se Čínská lidová republika staví k mezinárodnímu právu a ke svým mezinárodním závazkům, které na sebe Peking dobrovolně převzal. Dovolte mi uvést sedm příkladů.
Jihočínské moře. To je prostor, ve kterém je možná deset států, které mají svoje pobřežní vody, a z hlediska mezinárodního práva to moře má statut vod, ve kterých musí platit svoboda navigace, svoboda plavby. To je jeden z nejstarších principů vůbec mezinárodního práva. Ale to dnes už neplatí. Čína si tady dokázala doslova vybudovat umělé ostrovy, ta stavební činnost byla impozantní, postavila tam vysílačky a další vojenské zařízení. Dnes cílevědomě zabraňuje například rybářským lodím, které sem z Filipín pravidelně přijíždějí lovit ryby, aby tady mohly pokračovat v plavbě a v činnosti. Jelikož ale tímto prostorem prochází nejdůležitější obchodní stezky světa, je otázkou celosvětového společenství, aby právě svoboda navigace v tomto prostoru mohla platit. Vidíme však opak. Čína se snaží přisvojit si něco, co jí nepatří. Jestli nám to připomíná Rusko, to není vůbec náhodou.
To je můj druhý příklad. Když Rusko porušuje Chartu OSN, vezme si území na Ukrajině a prohlásí, že to je ruské území, instituce, která by to mohla zastavit, je Rada bezpečnosti OSN. Právě v Radě bezpečnosti Rusko, stálý člen Rady bezpečnosti, který by měl z toho titulu příkladným způsobem respektovat Chartu OSN, blokuje práci Rady bezpečnosti a má k tomu významného pomocníka, Čínskou lidovou republiku. Pokud ty instance, které byly vytvořeny, aby se svět dohodl, aby země spolu neválčily, aby mohly někde řešit svoje spory, tak pokud tato instituce přestávají fungovat, tak se to týká i nás, naší vlastní bezpečnosti. I proto je tak důležité o tom mluvit.
Třetí příklad. Světová obchodní organizace. V té, jak známo, je Čína členem. Je to teprve nedávné členství, a to přesto, že nesplnila celou řadu vstupních podmínek. Dodnes se tváří, jako kdyby se snad na Čínu, protože je příliš velká, ta pravidla nevztahovala. Čína zkrátka boří pravidla, a protože to je tak velký a tak významný hráč, právě v WTO, ve Světové obchodní organizaci, je z toho veliká starost, jak vracet nazpátek svobodu v tržních vztazích tam, kde to Čína masivně porušuje, například tím, že krade patenty, intelektuální vlastnictví si přisvojuje, přestože na něj nemá právo, nebo intenzivně dotuje svůj průmysl, což potom boří světové ceny. O tom víme ostatně i u nás. Pád cen oceli na světových trzích je bohužel i fenomén, který dopadl na ČR a na naše oceláře. Hledejme původ a možná najdeme právě dotační politiku Čínské lidové republiky, která způsobila destabilizaci světového obchodu s ocelí a s dalšími komoditami.
Čtvrtý příklad. Čínská lidová republika dokázala paralyzovat Radu pro lidská práva OSN v roce 2022. Ve chvíli, kdy vysoký komisař pro lidská práva OSN, kterého Čína má respektovat, představil zvláštní zprávu o Ujgurské autonomní oblasti, o hrubém porušování lidských práv, dokonce podezření na zločiny proti lidskosti. Tato zpráva ale nemohla být projednána, jak by se patřilo podle stanov OSN. Čína si to totiž nepřála.
Pátý příklad. Čínská lidová republika vyhrožuje použitím síly, a přitom použití síly a vyhrožováním použitím síly je zapovězeno v Chartě OSN. Opak je pravdou, stačí si číst deklarace čínských představitelů, například proti Tchaj-wanu.
Šestý příklad. Tchaj-wan, o něm jsme tady také jednali, stojí o to, aby mohl sedět za jednacím stolem Světové zdravotnické organizace. Ostatně, Senát tuto rezoluci pravidelně projednával. Pokaždé masivně podpořil. Aby totiž za jednacím stolem Světové zdravotnické organizace neseděli jenom státy nebo experti, nevládní organizace, ale aby tady seděl také Tchaj-wan. Nebylo možno, Čína si to nepřála. Když se nakonec podíváme na osud rezoluce 2758 z roku 1971, která v rámci OSN ukotvuje místo Čínské lidové republiky za stolem v Radě bezpečnosti jako členského státu OSN, Čína i tady se dopouští přepisování historie. Z této rezoluce zcela chybně a v rozporu s mezinárodním právem vyvozuje, že by Tchaj-wan neměl být suverénním aktérem svého osudu. Příkladů bychom mohli přinášet víc.
To znamená, že jsme v situaci, že tady je aktér, Čínská lidová republika, který si tak trochu dělá, co chce, a nezastaví ho světové společenství. I proto je tak důležité mluvit o Hongkongu. Hongkong je totiž laboratoří, ve které vidíme, jak si Komunistická strana Číny podmaňuje území, které dostala pod kontrolu, a vnucuje mu pravidla v rozporu se svými závazky. Například autonomie pro Hongkong, vysoký stupeň autonomie, který tam měl platit až do roku 2047. I proto je tak důležité, že EU pravidelně tuto situaci monitoruje, proto je tato zpráva pravidelná a každoroční, ostatně my o ní tady jednáme už poněkolikáté.
Co se týká České republiky, tak velmi oceňujeme, že právě ČR odsuzuje každý krok, kterým Čínská lidová republika popírá tuto vysokou míru autonomie pro Hongkong. Může to mít totiž velké dopady i na nás, například spolupráce v oblasti soudní, o které jsme tady také opakovaně jednali s Hongkongem, může být v ohrožení, pokud se systém soudnictví dostane pod kontrolu Komunistické strany Číny. A to už se stalo. Proto je potřeba, abychom vládu kontrolovali a prověřovali, zda například tato soudní spolupráce už není náhodou v rozporu s našimi zájmy. Neměli bychom k tomu, co se děje, mlčet, v Hongkongu a v jiných kritických místech, na kterých má Čínská lidová republika takový zájem, a proto je tak důležité, abychom vystupovali aktivně v EU nebo v OSN, tak jak to připomínal pan ministr.
Chceme vládě a ministerstvu zahraničí za to poděkovat a povzbudit naše diplomaty k další akci. Je také zcela správně to rozhodnutí vlády, že v rámci licenční politiky pro vývozy zbraní změnila pohled na Hongkong. Bylo by totiž vážnou chybou, kdybychom se dívali jinam. Ta situace je dnes tam tak vážná, že by se zbraní z České republiky mohlo užívat zcela v rozporu s mezinárodními závazky, které jsme na sebe převzali, a které by měla také respektovat Čínská lidová republika.
Děkuji za možnost tady vystoupit a těším se na rozpravu.
Odkaz na přepis schůze Senátu je zde