Rozhovor pro Český rozhlas
Vstřícná politika vůči Číně ovoce nepřinesla. Situace se obrátila tak, že Škoda Auto zvažuje odchod z čínského trhu
Rozhovory, Z médií|27.3.2023
Citace článku na webu Českého rozhlasu (obsahuje audiozáznam)
Poté, co Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) navštívila Jižní Koreu a jednala o dodávkách tamních léčiv, je nyní na návštěvě na Tchaj-wanu, kde se setkává s místní prezidentkou. Návštěvu v neděli ostře odsoudilo čínské velvyslanectví v Praze, podle kterého Pekarová Adamová porušila český závazek ctít politiku jedné Číny a úmyslně poškodila politický základ česko-čínských vztahů.
U jednání s představiteli Jižní Koreje a Tchaj-wanu byl i šéf BIS Michal Koudelka. Podle bývalého ministra vnitra Martina Peciny alespoň dřív nebývalo zvykem, že by šéf kontrarozvědky jezdil na zahraniční pracovní cesty.
Pavel Fischer, předseda senátního výboru pro zahraničí, obranu a bezpečnost, však podotýká, že šéfové kontrarozvědky se setkávají běžně, aby jednali o celé řadě ohrožení ze zahraničí, která se u nás projevují například prostřednictvím kybernetických útoků.
Ekonomické sliby
Návštěva Pekarové Adamové odpovídá podle Fischera dlouhodobé strategii České republiky. „Je velmi důležité, aby čeští představitelé do regionu jezdili. A z tohoto pohledu je velmi správné, že předsedkyně Sněmovny navštívila Jižní Koreu i Tchaj-wan,“ míní Fischer.
Podle Peciny z hlediska byznysu český průmysl v těchto zemích žádnou podporu nepotřebuje a návštěva pouze poškodí český export do Číny.
Fischer však připomíná, že ekonomické sliby, které se měly vyplnit díky dobrým vztahům s Čínou, nebyly naplněny.
„Pokud pan Pecina mluví o tom, že bychom měli vyvážet nadále naše ústavní činitele do Pekingu, aby otevírali dveře, měli bychom si také spočítat, jaké ovoce ten obrat vůči Číně, který vstřícně nastavil Miloš Zeman před 10 lety, přinesl,“ říká Fischer.
Zahraniční vs. české investice
Podle statistik CzechInvest vytvořily tchajwanské investice v Česku zhruba třikrát víc pracovních míst než investice z Číny.
Podle Peciny je Tchaj-wan ekonomicky významnějším partnerem z hlediska zahraničních investic, dobré vztahy s ním však poškozují český export.
„Podívejte se na Škodu Auto, podívejte se na Home Credit. Nechceme vyvážet do Číny? Chceme to realizovat přes západní Evropu? Tak to dělejme, ale běžte to vysvětlit dělníkům ve Škodě Auto, kteří kvůli tomu možná přijdou o práci,“ popisuje Pecina.
Podle Fischera je však třeba se na problém podívat dlouhodobě. „Souhlasím s tím, že je potřeba pomáhat našim firmám na čínském trhu, ale ten se hodně změnil. Situace se obrátila tak zásadně, že dneska Škoda Auto zvažuje odchod z Číny,“ vysvětluje.
Důvodem odchodu má být podle Fischera to, že čínští výrobci okopírovali know-how českých firem, jako je Škoda Auto, a vyrábí si dnes už podobná auta sami.