Projev v Senátu
Ke změnám energetického zákona
Projevy|27.7.2022
Projev senátora Pavla Fischera na 27. schůzi Senátu Parlamentu ČR dne 27. července 2022 k Návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- videozáznam vystoupení Pavla Fischera
- stenozáznam schůze
- Tisk č. 275
Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, dámy a pánové,
projednáváme otázku, jak pomoci těm, kteří se dostanou do energetické tísně, a chceme uvítat snahu vlády na potřeby našich občanů odpovědět. Proto také vítám novelu energetického zákona, kterou dnes projednáváme. A navážu na svoje předřečníky. Chci ocenit práci, kterou odvedli jak ve výborech, tak v podvýboru pro energetiku, protože tak jako oni vidím, že tento zákon, tato novela je zatím příprava na vládní práci, která bude muset reagovat na krizi, která nebude snadná a jejíž kontury a jejíž obrysy teprve uvidíme postupně narůstat i v těch potřebách finančních, i v těch potřebách jednotlivých skupin obyvatel. Chtěl jsem proto i ocenit doprovodné usnesení, které tady představila paní senátorka Žáková, zpravodajka tohoto tisku.
Souhlasím s tím, že je naším úkolem vládu kontrolovat. My ji totiž nenahradíme. Vláda má v tomto nenahraditelnou roli. Ale je na nás, abychom ty texty četli a abychom upozornili vládu třeba na některé nesrovnalosti. Bod, který tady byl zmíněn v § 11, chci také připomenout. Pokud totiž vyjdeme z toho, že obchodníci mají povinnost podle novely nově informovat na internetu – pouze na internetu –, tak jsem chtěl upozornit na to, že ne všichni se vyznají v těch pojmech a že lidé, kteří se dostávají dnes mimořádně rychle do tísnivé situace, jsou kategorie občanů, kteří mají základní školu nebo maturitu, jsou vyučeni, a zejména vidíme velmi tvrdý dopad všech inflačních tlaků na naše seniory. Předpokládám tudíž, že senior, pokud platí inkaso, tak už nebude hledat na internetu ve stránkách svých dodavatelů. A tady je potřeba, aby vláda pomohla.
My tady, na rozdíl pana ministra, sedíme a posloucháme často vládní návrhy, které se týkají i dalších resortů. A všimli jsme si, že ta komplexnost, se kterou vláda dneska musí odpovídat na potřeby nové, naléhavé potřeby našich občanů, vyžaduje také úplně nové typy dávek, nové typy pomocí. Aby se v tom jeden vyznal. To totiž vůbec není jednoduchá houština, aby si člověk stanovil, kde půjde žádat, kde se půjde informovat nebo kam přijde s prosbou o pomoc. Mluvíme o lidech, kteří nikdy často o žádnou dávku nemuseli v minulosti žádat, to znamená, že dokonce mají v sobě jistý ostych. A to nepočítám ani tu obrovskou složitost, ve které dneska vláda musí rozhodovat. A v té houštině se jeden ztratí. Proto jsem chtěl upozornit na to, že také pan ministr průmyslu a obchodu (opr. vnitra) má pod sebou jednu velmi významnou firmu. Jedná se o státní podnik Česká pošta. Naprosto respektujeme poslání České pošty, ale je na místě si položit otázku – a to je moje vlastně otázka na pana ministra –, zda by také v rámci České pošty nemohlo být vyhrazeno pracoviště nebo alespoň informační tabule s čísly na lidi, kteří by dokázali pomoci lidem, kteří chodí platit inkaso nebo si chodí pro důchody, aby se zorientovali. Nejenom v té energetické tísni, o které dneska mluvíme, s příspěvkem na teplo nebo na elektřinu nebo na plyn, ale také v dalších sociálních dávkách, které dneska už vláda promyslela, připravila a které lidé mohou čerpat.
Jsme v bezprecedentní situaci, kdy se nám může utrhnout velmi významná část občanů a propadnout do chudoby. A my bychom je neměli izolovat dalšími a dalšími doporučeními, kam se mají proklikávat. Často na formuláře, které vyplnit nemusí být vůbec snadné. Takže moje otázka na pana ministra: počítá státní podnik Česká pošta se zřízením nějakých informátorů nebo informačních míst nebo rozcestníku? Nebo alespoň informačních tabulí? My víme, že se na poště kvůli lepší rentabilitě mají prodávat různé suvenýry nebo losy nebo další věci, ale není na čase, aby se také Česká pošta v rámci veřejné služby, kterou musí poskytovat, stala také alespoň křižovatkou, kde se lidé mohou zeptat právě například na příspěvek na energii nebo na teplo nebo na elektřinu, jak o tom dneska jednáme?
Moje druhá věc, která navazuje na to, co tady paní zpravodajka podtrhla, je schopnost Energetického regulačního úřadu utáhnout ty nové agendy. Bude nás velmi zajímat, jak to máte promyšlené, jaké potřeby tam vidíte. Protože zkušenost s pádem Bohemia Energy a dalších firem, které padaly jedna za druhou a Energetický regulační úřad jako by si pouze dělal čárky, kdo ještě spadne, místo toho, aby proaktivně hlídal situaci na trhu, je pro nás a pro právě zranitelné občany mimořádně citlivou zkušeností, kterou museli zaplatit z vlastní kapsy, často nad rámec svých plánovaných výdajů. Jak je na to tento úřad dneska připraven? Máte nějaká opatření, která budete, jako vláda, jako ministr, doporučovat? My to totiž budeme kontrolovat a velmi rádi si znovu představitele Energetického regulačního úřadu pozveme a jednání v Senátu. Na našem výboru pro zahraničí, obranu a bezpečnost jsme právě kvůli energetice a energetické bezpečnosti s představiteli už jednali a pozveme si je znovu.
Takže dvě věci: děkujeme, pane ministře, že vláda reaguje tady tu tíseň s energetickou krizí. Ale potřebujeme mít jistotu, že k těm potřebným, kteří opravdu pomoc dneska čekají, se dostanou informace od veřejných institucí, že také budou mít možnost se někde zeptat. A že ten přístup k informacím bude nejenom z hlediska vašeho ministerstva, ale třeba taky z hlediska ministerstva práce a sociálních věcí nějakým způsobem propojen. A uživatelsky přátelský. Děkuji.