k zákonu o platu představitelů státní moci dne 28.1.
Přejeme si „nízkonákladovou“ demokracii? O výši platů veřejných činitelů
Projevy|31.1.2025
Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové.
Jednat o platu představitelů státní moci v situaci, kdy zákon z roku 1995, prošel tolika změnami, někteří je tady přede mnou napočítali, že jejich počet jde do desítek, je zvláštní. Jsme svědky možná něčeho, co je velmi vážné. Možná si s tím nevíme rady, možná je to zdrojem útoků a je zneužíván proti těm, kteří mají nějakou veřejnou službu nebo zastávají veřejný mandát. A zároveň to zakládá obrovskou nejistotu z hlediska toho, jak sami chápeme stát a jak chápeme právní stát.
Žijeme v demokracii a demokracie opakovaně prokázala, že leccos vydrží, že může být velmi odolná, může být dokonce i v řadě pohledů mnohem prozíravější než kdybychom svěřili moc do rukou jednoho jediného vládce. Ale demokracie má mnoho projevů a mnoho typů. A tak bychom mohli přemýšlet nad tím, že na demokracii se dá také šetřit, že se dá také škrtat, že bychom se mohli brzy dostat do situace, budeme-li nadále ustanovení tohoto zákona měnit s takovou urputností a s takovou rychlostí jako to bylo doposud, že si ani nevšimneme, že sice ještě demokracii máme napsánu někde v našich důležitých dokumentech, ale že k ní přistupujeme tak, jako kdybychom chtěli létat do světa a neutratit za to moc peněz.
A tak jako v aerolinkách se vytvořil nový typ cestování, kterému se dnes říká i v češtině low cost, tedy velmi nízkonákladové, tak bychom si měli uvědomit, co by to znamenalo, kdybychom začali stavět low cost v demokracii. Nízkonákladovou demokracii. To znamená, že budeme činit naše rozhodnutí na základě jenom pocitů a nikoli analýz. Na základě jenom dojmů a nálad a nikoliv na základě seriózní dlouhodobé diskuse, kdy si dáme například i tu práci, abychom naslouchali někomu, s kým zpravidla nemusíme souhlasit, ale kdo nás může upozornit na chyby našeho uvažování. Nebo například propojíme něco, co vláda, protože je organizovaná po jednotlivých resortech, řeší, jako kdyby se jednalo o problémy, které lze vyřešit v rámci jednotlivého sila jednotlivých ministerstev.
Dobře víme, že je tak složitá doba, že opak je potřeba. Opačný přístup je potřeba, abychom věci propojovali, abychom upozorňovali na to, že provozní slepota jedněch může způsobit problémy druhých. Víte, o čem mluvím?
Vždyť takových příkladů v zákonech tady máme celou řadu.
A proto mi přijde velmi důležité, abychom si sami uvědomili, že škrtit výdaje dlouhodobě se někde projeví. Možná na tom, jak přicházíme připraveni na jednání. Možná na tom, kolik jsme si mohli dovolit z našich rozpočtů zaplatit expertních analýz třeba i od těch, kteří jsou natolik velkými znalci, že si nenajdou čas jenom pro naše dobré jméno, ale budou potřebovat, abychom je také ohodnotili.
A když se začneme srovnávat s tím, kolik se vynakládá na experty po světě, resp. v EU, zjistíme, že jsme skutečně už na hranici toho, co bychom mohli označit za nízkonákladovou demokracii. Nezvykejme si na to. Mohli bychom se skutečně probrat v situaci, kdy už na to, abychom změnili kulturu v naší zemi, kulturu politiky, že už na to nebudeme mít dost času.
Zaujalo mě, že jeden z předřečníků a on to tak nemyslel, ale já to zkusím teď využít v tom, jak uvažuji spolu s vámi nad tím, co nám je potřeba, řekl, že budeme mít na výběr řídit stát jako firmu nebo jako něco jiného. Pozor na to. Když budeme kriticky analyzovat, co znamená to okřídlené heslo řídit stát jako firmu, tak je to nonsens. Je to nesmysl. A je to dokonce velmi nebezpečný nesmysl. Protože řídit nebo budovat stát jako jednu velkou firmu znamená, že zapomeneme na to podstatné, že společenství lidí zahrnuje i ty, kteří jsou výkonní, kteří vydělávají, kteří přinášejí nějaký benefit, a zapomeneme na ty ostatní, kteří naopak potřebují pomoc. Ve firmě přeci nemusíte brát příliš ohledy. Když jste s někým nespokojeni, můžete ho vyrazit, když máte k tomu pravomoc. A když bude potřeba rozhodovat, tak stačí se dohodnout jenom s těmi, kdo jsou podílníky. Lze zkrátka rozhodovat bez ohledu na zájmy ostatních, resp. na ostatní obecně.
A proto bych chtěl vás pozvat k zamyšlení nad tím, že bychom si měli dávat pozor i na ten okřídlený výraz řídit stát jako firmu. Neměli bychom to brát jako variantu, která by snad byla možná skloubit s demokracií a s právním státem.
A jednu věc na závěr. Někteří tady upozorňovali na ustanovení zákona, které dnes projednáváme a které se týká toho, čemu říkáme souběh funkcí nebo kumulace funkcí. Tady není jednoduché řešení. Podobná debata probíhá v řadě států, a protože jsem jeden čas měl možnost ji sledovat ve Francii, tak vám řeknu, k čemu tam došli. Odhodlali se totiž k tomu, že zamezí tomu, aby například starosta měl mandát v okrese, tam ještě mají okresy, potom, aby měl mandát případně v regionu nebo celostátní mandát. Začali to řešit takovým způsobem, že nakonec prosadili zákon a kumulaci funkcí zamezili, zakázali ji a znemožnili.
Ve výsledku ale došlo k tomu, že ta místní lokální politika se úplně vzdálila těm vyšším vrstvám, a to nemluvím ani o tom, co se děje potom v Parlamentu. Nesrozumitelnost politického provozu, neznámost lidí, kteří ten provoz začali zajišťovat, nezkušenost s těmi nižšími patry správy veřejné anebo veřejné služby způsobila možná právě opak nebo pravý opak toho, než bylo cílem všech těch snah. Dal bych pozor na to, abychom se nevydali podobnou cestou, která na první pohled vypadá velmi pěkně, pojďme lidem zamezit, aby dělali několik úřadů a různých mandátů zároveň, a pak se mohli setkat s fenoménem nesrozumitelnosti politiky právě o které teď mluvím, kdy se vzdalují jednotliví aktéři a do funkcí se dostávají lidé, kteří nemají dostatečnou zkušenost.
A tak pochopíte, proč považuji tu dnešní naši rozpravu za velmi důležitou. Měli bychom o tom přemýšlet v širších souvislostech a nezapomenout, že řešíme i kalendář, který na nás tlačí. Ostatně měli bychom tento zákon, pokud se nepletu, rozhodnout právě dnes, protože nám tiká čas, blíží se konec ledna, a jak jsme slyšeli, včera bylo pozdě.
Děkuji, že jste mě vyslechli.
Jazykově upraveno, doslovný přepis je zde