Pavel Fischer: Zrušení autobusu pro vozíčkáře je skandál, magistrát by se měl probudit
Tiskové zprávy|11.12.2019
Senátor a předseda bezpečnostního výboru Pavel Fischer se v úterý 10. prosince sešel s několika desítkami vozíčkářů v Praze na Černém mostě. Vozíčkáři tu totiž protestují proti zrušení autobusové linky H1 v úseku Florenc – Černý most.
„Pečovali jsme doma o těžce postiženého syna, a proto velmi dobře vím, jak těžké je vyřídit si doklady nebo dostat se k lékaři, když jste na vozíku. Cestování pražskou MHD je zdlouhavé a vyčerpávající, a to i když všechno zázrakem funguje. Chybí nájezdové rampy ve stanicích metra, chybějí bezpečnostní kotvy pro uchycení vozíku při jízdě, bariéry jsou v podstatě všude. Změny se dělají, ale jen pomalu. Zrušení linky H1 na Černý most proto považuji za velkou chybu. Nemohu si pomoct, ale působí na mě jako výraz velké lhostejnosti vůči potřebám vozíčkářů.“
Magistrát zrušil přímé spojení mezi centrem města a obyvateli vlastního domu pro vozíčkáře od letošního července. Dům je pod kopcem, a tak má část vozíčkářů problém dostat se v podstatě kamkoliv. Ostatní autobusové linky nemají ve špičkách dost kapacity. O místo se tu vozíčkář dělí s kočárkem a nikdy není jisté, do kterého spoje se mu podaří nastoupit. Vzniká zbytečný stres a desítky vozíčkářů se dostávají do nedůstojných situací. Někteří z nich proto museli omezit svůj společenský kontakt a zůstávají v izolaci. A to v argumentaci využívá magistrát. Na zastávkách totiž nejsou vidět fronty vozíčkářů. Politická reprezentace proto usoudila, že autobus tu nikdo nepotřebuje.
„Náměstek pro dopravu by se měl sám přijít podívat na to, co město pod jeho vedením způsobilo. Desítky lidí, kteří potřebují pomoc od města, se nesmějí ztratit ve statistikách a být vedeni jako položka, která se městu nevyplatí. Zatím nepomohla petice, nepomohla diskuze, po návštěvě primátora se nezměnilo nic. Vyzývám radní hlavního města, aby začali konečně řešit problém vozíčkářů. Blíží se zima a hrozí, že mnozí z nich zůstanou doslova odříznutí od světa.“
Desítky lidí, kteří přišli na setkání se senátorem Pavlem Fischerem, svědčí o tom, že město podcenilo situaci. Vozíčkářům zatím nenabídlo adekvátní náhradu autobusové linky. Ti mezitím zorganizovali petici, psali zastupitelům hlavního města Prahy, obrátili se přímo na primátora, který je osobně navštívil. Pavlu Fischerovi předali všechny dokumenty včetně dopisů od magistrátu. Senátor Pavel Fischer k tomu dodává:
„V programu hnutí, za které byl zvolen náměstek pro dopravu Scheinherr, se dočteme, že Praze prý chybí propojenost služeb pro lidi s postižením a seniory a že to změní. To se po volbách opravdu stalo. Dostupnost služeb pro vozíčkáře je teď mnohem horší. Přitom původní linka H1 jezdila na místa, která dávala smysl: na polikliniku, k opravně vozíků, do obchodu nebo na radnici. Vedení města umí počítat peníze, ale zapomnělo na lidskou důstojnost těch potřebných. Město přece nesmí ignorovat potřeby občanů, kteří potřebují pomoc. Jsou tu lidé, kteří jejich rozhodnutím dnes a denně trpí. Přitom jsou ochotní diskutovat a vysvětlit, co potřebují. Ať se na to jede podívat třeba celá delegace z magistrátu, hlavně když už město začne jejich problémy řešit,“ dodává Pavel Fischer.
„Všichni chceme žít doma. Platí to také o lidech s postižením či seniorech. Víme, že velkou překážkou setrvání v domácím prostředí je nepropojenost sociálních a zdravotních služeb, nedostatek informací a chybějící koordinace pomoci a podpory. To změníme…“ Program hnutí Praha sobě, www.prahasobe.cz